вівторок, 30 жовтня 2018 р.

Сучасна школа очима молодого вчителя

Школа – це майстерня, де формується думка
 підростаючого покоління, 
треба міцно тримати її в руках, 
якщо не хочеш випустити з рук майбутнє. 
А.Барбюс
       Школа – початкова сходинка в освітньому процесі та в становленні всебічно розвиненої особистості. Основне її завдання – дати школярам той мінімум знань, умінь і навичок, які дозволять йому почати самостійне життя в щасливому майбутньому. Проте, у кожної людини зі словом «школа» свої власні та індивідуальні асоціації.
      Для одних – це просто будівля чи споруда, яка наповнена дитячим шумом та гамом; для інших – це своєрідний будильник та «безкінечна» кількість уроків; для третіх – це місце, де ти доказуєш собі та іншим, що ви сильна особистість і можете подолати будь-які труднощі. А для мене, школа – це веселка, яка розфарбована різними кольорами: червоний – це любов до своєї роботи та учнів; оранжевий – це дружні й теплі взаємовідносини з учнями та в колективі; жовтий – це настрій, який як сонечко повинен панувати в наших серцях, і який не повинен залежати від погоди чи сімейних обставин; зелений – цілі та завдання (ніколи не зупинятися на досягнутому); блакитний – дружня атмосфера, яка повинна панувати під час уроку; синій – яскраве чисте небо над нами, ну і останній, фіолетовий – час для активного відпочинку.
     Сучасна школа повинна бути таким осередком, де учні можуть не тільки отримувати універсальні вміння й навички, а в той же час вона повинна бути таким середовищем, де діти можуть відкрити себе, розкрити свій творчий потенціал, тобто знайти себе. Сучасна школа повинна стати таким місцем у житті кожної дитини, куди б хотіли із задоволенням поспішати школярі. Сучасна школа повинна стати місцем, де учні опановують універсальними знаннями і вміннями. Щоб бути повноправним членом у сучасному суспільстві і добитися певних результатів, ну і, звісно, успіху в сучасному світі, сьогодні недостатньо просто володіти загальними елементарними навичками (рахунку, читання і письма). Для того, щоб знайти своє місце у цьому світі, потрібно знайти себе, розвивати свої особисті й унікальні навички. Для продовження освіти молодій людині потрібно отримати широкий спектр базових знань в тих областях, які найбільш затребувані в сучасному суспільстві.
       Сьогоднішній світ стрімким кроком «рухається» вперед і, звичайно, змінюється… Тому до сучасної школи суспільство висуває дещо підвищені вимоги. Кожна людина бажає кращого для того середовища, в якому вона знаходиться. Всі ми хочемо щось змінити, щось покращити, інше замінити. Все це добре, звичайно, але це тільки слова... Але коли справа переходить до практики стає зрозумілим те, що не все так легко і просто. Недавно, будучи ученицею, а згодом і студенткою, я хотіла змінити багато чого (покращити атмосферу в класах, спростити навчальну програму, але не опустивши нічого важливого і суттєвого, зменшити наповнюваність класів і т. д.). Тоді мені здавалося, що я б змінила, напевно, більшу частину того, що вже існує. Це питання дуже хвилювало мене. І це, можливо, стало моїм поштовхом до того, щоб стати на цю педагогічну стежину. Любов до школи привили мені мої батьки, за що я безмежно вдячна. А бажання залишити свій слід у житті, і саме у цій галузі, переслідувало мене кожного дня.
      Як змінити стабільність? Як змінити те, що вже існує роками? Як сказати так, щоб тебе почули? Як переконати інших, що зміни необхідні? Багато хто з вчителів-початківців переживав такі питання, а також шукав відповіді на них. Дехто опускав руки, навіть не спробувавши, а хто спробував – не мав багато аргументів для переконання. І тільки малий відсоток вірить, надіється і сподівається, що все вийде, що все в наших руках. 
     Перш за все потрібне бажання щось змінити, подивитися на все з іншої сторони. Наступний крок – порівняти те, що ми маємо із тим, що ми можемо запропонувати. Далі – розробити певний план дій. Отож, перейдемо до аргументів.
     На сьогоднішній день нам складно уявити школу без сучасної матеріально-технічної бази. Уміння володіти персональним комп’ютером, працювати із комп'ютерною технікою, користуватися Інтернетом, володіти загальними азами пошуку потрібної інформації чи створення певних даних повинні закладатися саме у стінах навчального закладу. Мені здається, що школа стає інноваційною тоді, коли вчитель випереджає учнів у користуванні технічними засобами, але не навпаки. «Вік живи – вік учись» є ключовими складовими у розвитку самоосвіти самого педагога. Потрібно завжди «йти в ногу» із сучасність і щоразу розвивати себе, а тоді на практиці доносити це учням.
     Сучасна школа часто розглядається як високотехнологічний освітній комплекс, в якому технічні засоби навчання поєднуються з новими, сучасними технологіями викладання навчальних дисциплін. Та, нажаль, багато закладів освіти, навіть, в так звану «комп’ютерну еру» жаліються на брак технологій, які надзвичайно необхідні в повсякденному житті. Це питання болюче, але, цілком, підлягає виконанню. Об’єднавши зусилля школи, батьків і місцевої влади можна досягнути бажаного позитивного результату.
       Наступним ключем до успіху є висококваліфікований, відданий своїй справі педагог. Адже яким би досконалим не було технічне оснащення школи, найважливіше й основне навантаження із навчання, так само як із виховання підростаючого покоління несуть на своїх плечах вчителі. Сьогоднішня загальна освіта гостро потребує молодих й талановитих педагогів, в яких професійна грамотність та глибокі знання з предмета поєднуються з володінням психологічних умінь й ефективністю працювати з учнівським колективом в цілому. Компетентний педагог в школі залишається центральною фігурою, від якої залежить якість навчання як одного із найважливіших суб’єктів освітнього процесу.
     Школа в сучасному її значенні й сприйнятті –  це не той осередок пасивного сприйняття знань. Вона, перш за все, повинна давати дитині навички активних самостійних й творчих дій. Уроки повинні бути добре сплановані так, щоб розкрити творчий потенціал учнів, розвивати дитячу ініціативу, формувати незалежну, але впевнену в собі особистість, здатну самостійно приймати рішення, вміти обґрунтувати її, а також нести за неї відповідальність. Без розвитку вище окреслених навичок, суспільство отримуватиме сіру масу бездумних виконавців, які розраховують виключно на допомогу з боку держави та інших людей і не здатних самостійно приймати рішення. Тож правильно і в той же час і цікаво сплановані заняття із індивідуальним підходом до кожного учня несуть плідний характер у формуванні особистості в майбутньому.
     Освітній процес в сучасній школі повинен бути не тільки корисним і повчальним, але й пізнавально-цікавим. Тому дуже важливо, щоб навчальні плани були доповнені як позакласною, так і позашкільною роботою. Йдеться про предметні гуртках, спортивних секціях, творчих об'єднаннях школярів, тобто позакласна діяльність учнів, яка може бути дуже різноманітною. Такі форми діяльності дозволяють розвинути та закріпити захоплення та інтерес школярів до основних навчальних дисциплін, допомагають визначитися з професійним вибором в майбутньому, розширюють кругозір, ну і, звісно, формують різнобічно розвинену особистість готову до суспільства ХХІ століття.
       Більшу частину свого дня діти проводять у стінах школи. Тому школа – це не лише певне приміщення, це атмосфера заохочення та розвитку, затишна оселя, де панує доброзичливість, гармонія і добро. Саме тому, школа нового покоління повинна бути світлою, яскравою, чистою та відремонтовано. Вона повинна мати добре оснащені і просторі класи відповідного профілю, необхідне приладдя і матеріали, ну і їдальню з різноманітним меню. В класі не повинно навчатися більше ніж 12 учнів, за для ефективного пояснення, сприйняття і відтворення навчального матеріалу. Отже, школа має бути осередком мрій, де кожен учень міг би розвивати себе, повірити в себе, повірити в те, що зможе себе реалізувати як особистість у щасливому майбутньому.
      «У здоровому тілі – здоровий дух», чи не так? Фізична підготовка також необхідна для школярів не менше ніж навчальний процес. Саме тому, школа повинна мати хороший спортивний зал з найсучаснішим обладнанням, який стане майданчиком, де цінують здоровий спосіб життя. Тому наступний крок – це спортивна школа.
       Школа має навчати дітей мислити глобально та різносторонньо. На сьогоднішній день у багатьох школах відбувається вивчення кількох іноземних мов на вибір учнів. Як ми розуміємо, школа нового покоління повинна бути міжнародною, вона повинна взаємодіяти з іншими сучасними школами з-закордону, тому вивчення іноземних мов вважається, можливо, найважливішим і невід’ємним компонентом сучасної школи.
     Одна з основних завдань сучасної школи – прищепити дітям навички творчості. Отже, школа повинна бути осередком талантів. Адже саме тут, можна відкрити майбутніх зірок. Саме у стінах школи завжди витає дух творчості та мистецтва, який потрібно розвивати і вчасно виявляти Крім того, школа допомагає розвивати таланти дітей через організацію багатьох творчих звітів, позакласних чи позашкільних виховних заходів чи уроків, тощо.
       Сучасна школа повинна мотивувати до гармонійного особистісного розвитку дитини, стати «школою успіху особистості». Вона повинна стати країною мрій, де кожен учень зможе себе реалізувати як індивідуальність Школа виховує лідерів та активних громадян з високими моральними стандартами. Сучасна школа повинна стати середовищем, де думка кожної дитини має бути почута і вислухана.
Звичайно, я мабуть окреслила модель, можливо, ідеальної школи чи зразок ідеального вчителя. Але все в наших руках. І ми як педагоги повинні експериментувати, цікавитися, вивчати та розробляти певні плани щодо вдосконалення школи, не боятися змінюватися самим, шукати себе. Ну і, звісно, повірити в себе!
     А яка ж роль в освітньому процесі самого вчителя? В очах дітей вчитель найчастіше повинен бути порадником та другом, тою людиною, яка б розуміла їх, на чию підтримку можна сподіватися, на кого можна покластися. Це означає, що вчитель повинен володіти такими якостями як доброзичливість, життєрадісність, готовим прийти на допомогу та надати підтримку. Більше того, вчитель повинен показати учням позитив та радість від освітнього процесу; заохочувати їх хоти із задоволенням до школи.
Професія вчителя – вічна! І якби не змінювалося сучасне суспільство, якби далеко не йшло воно у своєму розвитку, без педагогічних наставників воно ніколи не обійдеться. Так, ми розуміємо, що у майбутньому зникнуть деякі професії, але така професія як вчителя повинна бути завжди! Хіба можна уявити собі освітній процес без ролі педагога?  А відповідь проста «Ні!». Адже учні вчаться у вчителя багато чому: працьовитості, умінню жити в колективі, бути сміливими і чесними, а це означає, що учитель повинен мати усі ці якості. Учитель – вічний учень! Цілеспрямовано, невпинно треба працювати над собою. І так буде завжди! 
        Отже, всі ми повинні пам’ятати, що школа – це таке освітнє середовище , де панує дружня атмосфера, взаємна підтримка, жага до навчання, заохочення до розкриття творчого потенціалу, ну і, звісно, рівності між усіма школярами. І головне, яка б не була ця школа, найважливіше – ким ти вийдеш із стін шкільного життя. І пам’ятаймо, залишатися завжди Людиною!

Немає коментарів:

Дописати коментар